BUZZCOCKS + SEX BOMBA + PO PROSTU
W ramach cyklu koncertów organizowanych przez klub Ucho we współpracy z łódzką firmą fonograficzną Noise Annoys prezentujących legendarne punkowe zespoły mieliśmy już okazję oglądać m.in.: U.K.Subs, The Vibrators, 999, Peter And The Test Tube Babies, The Adicts, Cockney Rejects i G.B.H.
Punk to muzyka, która od swych narodzin najlepiej sprawdza się w małych klubowych salach z dala od wielkich stadionów i imprez sponsorowanych przez międzynarodowe koncerny piwowarskie bądź tytoniowe. Jej prostota, energia , przekaz najlepiej wypadają w bezpośrednim zetknięciu z fanami. Punkowa rewolta jaka przetoczyła się w drugiej połowie lat 70-tych przez Wielką Brytanię miała swój początek w londyńskich klubach Roxy i 100 Club gdzie debiutowali najważniejsi przedstawiciele tego gatunku muzyki. Stąd narodził się pomysł aby w gdyńskim klubie Ucho organizować w miarę regularnie koncerty najważniejszych zespołów punkowych z całego świata.
Teraz przyszedł czas aby zaprezentować zespół Buzzcocks należący do panteonu największych gwiazd punk rocka stawiany u boku The Clash, Sex Pistols czy The Damned. Ten kwartet z Manchesteru uważany jest za prekursorów sceny niezależnej a to za sprawą pierwszego singla „Spiral Scratch” wydanego w 1977 roku własnym sumptem przez powołaną w tym celu wytwórnię New Hormones. Buzzcocks uważani są również za ojców chrzestnych Manchesterskiej sceny muzycznej z której później wyłoniły się tak znamienite zespoły jak: Magazine, The Fall, Joy Division czy The Smith. Power pop punk zaprezentowany przez Buzzcocks na pierwszych trzech płytach stanowił inspirację dla wielu grup zza Oceanu w tym m.in. dla Nirvany i Green Day. Teksty autorstwa Peter’a Shelley’a dotyczyły relacji damsko-męskich, problemów nastolatków i trudności związanych z dorastaniem a sama nazwa zespołu w Manchesterskim slangu oznaczała hałaśliwych małolatów.
BUZZCOCKS – skrócona biografia
Początki tej legendarnej i niezwykle wpływowej Manchesterskiej formacji sięgają 1975 roku kiedy to dwaj studenci Bolton Institute of Technology Peter McNeish (znany później jako Pete Shelley) oraz Howard Trafford (Howard Devoto) po przeczytaniu artykułu w New Musical Express i zobaczeniu Sex Pistols na żywo w Londynie postanowili założyć własny zespół. Ich sceniczny debiut miał miejsce w czerwcu 1976 roku w Manchesterze gdzie zagrali u boku swych idoli. Krótki występ Buzzcocks został uwieczniony na taśmie filmowej przez Dona Letts’a i pojawił się w filmie „Punk Attitude”. We wrześniu 1976 r. zespół zaprezentował się na 100 Festival organizowanym przez Malcoma McLarena. Oprócz Buzzcocks wystąpili tam również: Sex Pistols, The Clash, The Damned, Siouxsie & The Banshees ,Subway Sect i Stinky Toys z Francji.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w karierze grupy było wydanie własnym sumptem singla „Spiral Scratch” dla specjalnie powołanej w tym celu wytwórni New Hormones. Producentem singla był Martin Hannett (póżniejszy właściciel Factory Records i producent płyt Joy Division). Kilka miesięcy po nagraniu singla Howard Devoto postanowił opuścić zespół i powrócić na uczelnię. Nie minął jednak rok jak Devoto powrócił na czele grupy Magazine. Funkcja wokalisty i gitarzysty w Buzzcocks przypadła Pete Shellowi, drugim gitarzystą i autorem większości utworów został Steve Diggle , na basie udzielał się Garth Smith, który miał problem z alkoholem i niedługo potem został zastąpiony przez Steve’a Garvey’a. Za zestawem perkusisyjnym zasiadł John Maher. W tym składzie zespół zadebiutował singlem „Orgasm Addicts” w barwach koncernu United Artists Records. Chociaż szacowna stacja BBC odmówiła jego prezentacji to sprzedał się on całkiem dobrze. Kolejny singiel „What Do I Get?” ulokował się w pierwszej 40 stce angielskiej listy przebojów.
W okresie od 1978 do 1979 roku Buzzcocks nagrał trzy bardzo dobre albumy dla United Artists, które zapisały się złotymi zgłoskami w historii punk rocka, są to: „Another Music in A different Kitchen”, „Love Bites” oraz „A Different Kind Of Tension” . W 1980 roku muzycy podpisali nowy kontrakt z wytwórnią Liberty Records dla której nagrali trzy single. Nie odniosły one jednak spodziewanego sukcesu i wraz z nastaniem ósmej dekady XX wieku Buzzcocks zniknął na kilka lat ze sceny. Peter Shelley skoncentrował się na solowej karierze natomiast Steve Diggle powołał krótkotrwały projekt o nazwie Flag Of Convenience.
Buzzcocks powrócili na scenę w oryginalnym składzie w 1989 roku. Wkrótce jednak po reaktywacji Johna Mahera zastąpił były perkusista The Smith Mike Joyce natomiast nowym basistą w 1993 roku został Tony Barber z legendarnej londyńskiej grupy Chelsea. W 1994 roku Buzzcocks został zaproszony na wspólną trasę z Nirvaną natomiast w 2003 weterani punk rocka z Manchesteru otwierali koncerty Pearl Jam. Pierwszym album nagrany po kilku latach milczenia nosił tytuł „Trade Test Transmission” i nie ustępował poprzednim wydawnictwom grupy. Jednak dwie następne płyty „All Set” z 1996 r oraz „Modern” z 1999 były dowodem krótkotrwałego spadku formy i obniżenia lotów. Wraz z nastaniem XXI wieku Buzzcocks przystąpili do pracy nad nowym albumem, który nazywał się po prostu ” Buzzcocks”. Zarówno najnowszy album „Flat Earth Philosophy” z 2006 jak i poprzedni longplay udowadniają, że spółka autorska Shelley/Diggle nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa i po krótkim okresie poszukiwań zespół powrócił z nowymi nagraniami, które w niczym nie ustępują ich dokonaniom sprzed 30 lat. Ostatnim wydawnictwem Buzzcocks jest składankowy krążek zatytułowany „30”. W 2005 roku Pete Shelley nagrał nową wersję klasycznego utworu Buzzcocks „Ever Fallen In Love”, który ukazał się na składance poświęconej Johnowi Peelowi . Zyski ze sprzedaży tej płyty zostały przeznaczone na wspieranie działań Amnesty International.
17 maja (sobota) 2008 BUZZCOCKS przyleci specjalnie do Gdyni aby wystąpić na jedynym koncercie w Polsce, w klubie Ucho ul. Św.Piotra 2, o g.19.00. Ich występ będą poprzedzać dwie krajowe kapele: Sex Bomba i Po Prostu.
Bilety w cenie 42 zł (przedsprzedaż) 48 zł (w dniu koncertu).